Sinds oktober is adverteren op Instagram ook mogelijk in Nederland. Waar het in Amerika al een paar maanden kan, was het voor ons Nederlanders nog lekker rustig op de Instagramfeed. Daar is met de eerste advertentie van Hellman’s verandering in gekomen. De reacties waren niet mild. Hoe je wél een goede advertentie plaatst op Instagram? Door je er eerst eens in te verdiepen. We gaan je graag voor.

Ads op Instagram worden getoond in de feed van de gekozen doelgroep, maar hij verschijnt niet automatisch ook op je eigen Instagramprofiel. Begin je net met Instagram en wil je adverteren? Dan is het raadzaam eerst je eigen profiel te vullen voor je gaat adverteren. Als je profiel goed gevuld is zullen mensen je profiel sneller volgen.

Hell

Mogelijkheden
Er zijn drie verschillende advertentiemogelijkheden: foto-advertenties, video-advertenties en carrousel-advertenties.

Foto-advertenties zijn de meest neutrale vorm. Dit geeft de mogelijkheid om een foto te plaatsen die wordt getoond aan de doelgroep die jij bepaalt. Dit valt dus te vergelijken met een sponsored post op Facebook.

Met video-advertenties kun je – de naam zegt het al – een video plaatsen. De video-advertenties hebben een maximale duur van 30 seconden, in tegenstelling tot de reguliere Instagramcontent waarbij video’s slechts 15 seconden lang zijn. Dit geeft jou als adverteerder meer tijd om je verhaal te vertellen. Zorg er wel voor dat de eerste paar seconden pakkend zijn, anders scrollt de gebruiker gewoon verder.

Carrouseladvertenties geven je de mogelijkheid om meerdere afbeeldingen naast elkaar te zetten. De gebruiker kan dan door de afbeeldingen heen swipen. Dit leent zich goed voor het tonen van verschillende producten naast elkaar, maar het is ook een mooie kans voor storytelling. Momenteel zijn carrouseladvertenties alleen beschikbaar voor launch partners, merken die meedoen aan de testfase van Instagramadvertenties. Dit zijn o.a. Tommy Hilfiger, Heineken, Toyota en Hellman’s. Wanneer carrouseladvertenties beschikbaar worden voor het gros, dat is nog niet bekend.

Call to action
Behalve de verschillende manieren van adverteren, zijn er ook verschillende call-to-actions die toegevoegd kunnen worden aan de advertentie. Denk aan shop now, sign up, learn more, apply now, contact us en andere vernuftige toevoegingen. Wederom niet veel anders dan bij Facebook dus. Zorg er bij het gebruik van deze call-to-actions voor dat er altijd een link achter zit die mobielvriendelijk is. Instagram is namelijk puur en alleen gebouwd op mobiel. Vrijwel alle content die geplaatst wordt of waarnaar gelinkt wordt, wordt bekeken vanaf mobiel.
Daarnaast is het belangrijk dat content is afgestemd op de doelgroep. Neem hierbij in acht dat Instagram hét platform van de jongeren is. In Nederland zijn er 1,9 miljoen gebruikers op Instagram, waarvan er bijna 900.000 tussen de 15 en de 24 jaar zijn.

Is Instagram interessant voor jouw bedrijf?
Adverteren op Instagram is een mooie uitdaging, maar er moet wél goed nagedacht worden over hoe je te werk gaat. Het visuele aspect is op Instagram namelijk extreem belangrijk. Zorg er daarom voor dat de focus ligt op beeld en probeer hiermee te verrassen. De Instagramgebruiker is gewend aan prachtige beelden en daar moet je met je advertentie tussenuit springen. Met stockfoto’s zul je het dus vaak niet redden.
Target tevens op de juiste doelgroep. Dit verkleint de kans op negatieve reacties, zoals bij Hellmann’s het geval was. Onthoud wel dat de introductie van advertentiemogelijkheden altijd negatieve reacties met zich meebrengt. Deze ebben weg wanneer gebruikers er gewend aan raken. Laat je dus ook niet meteen uit het veld slaan! Ga je aan de slag met advertenties op Instagram, wees dan vooral niet bang om dingen uit te proberen.

Deel dit artikel: 

About Jasper Stronks

Zijn laatste studiejaar liep hij stage bij Yune en maakte hij voor zijn afstudeeropdracht de nieuwe website van Yune. Nu werkzaam als Insight Manager binnen Yune.