Yune

5 Instagram-accounts die alles uit IG Stories halen

Instagram begint steeds meer op Snapchat te lijken, dat weet elke marketeer. Drie jaar geleden werd een bod van Facebook op Snapchat afgewezen en sindsdien maakt Facebook de beste features van de app één voor één na voor Instagram. Beter goed gestolen dan slecht zelf bedacht, toch?
Zo werd iets meer dan een jaar geleden Instagram Stories toegevoegd, een functie in de app waarbij je ‘verhalen’ kunt posten die maar 24 uur zichtbaar blijven. Er wordt nog steeds gesleuteld aan het format, en de veranderingen volgen elkaar in rap tempo op. Het is soms lastig om deze bij te houden en daarom zetten wij voor jou 5 accounts op een rij die altijd innoveren en verrassen. Ready? Set. Go!

Matt Crump (@mattcrump)

Deze Amerikaan valt op met zijn schitterende account vol regenboogkleurige foto’s, maar waar hij echt in uitblinkt is innovatie. Telkens als Instagram wat nieuws bedenkt, staat Matt klaar om er iets leuks en verrassends mee te doen. Zo leerde ik van hem als eerste hoe ik in mijn stories het hele scherm kon inkleuren en hoe ik tekst in regenboogkleuren moest maken.

Verder organiseert Matt ook regelmatig wedstrijden waarbij hij zijn volgers uitnodigt om een door hem genomen foto te bewerken met emoji’s. De resultaten van deze wedstrijden liggen vaak ergens tussen gestoord en hilarisch.

Insta-bonus: Matts account is volledig in regenboogkleuren en zijn copy is om te gieren.  

Bon Appetit Magazine  (@bonappetitmag)

Dit Amerikaanse food magazine weet telkens weer op originele manieren met eten om te gaan. Tot de hoogtepunten behoorde onder andere een ‘taartenhoroscoop’, waarbij elke taart een sterrenbeeld voorstelde en bepaalde lessen te bieden had. Of een review van Fashion Week, waarbij ingezoomd werd op alle kledingstukken die op eten leken. Een geweldige mix van humor en smakelijke beelden.

Bon Appetit Magazine leent bovendien regelmatig hun Stories uit aan een foodie, die dan verschillende van zijn of haar favoriete restaurants bezoekt en hier in geheel eigen stijl over bericht. Dit zijn niet altijd grote namen: kort geleden lieten ze hun HR Manager een takeover doen. Het resultaat zag er niet alleen heerlijk uit, het was ook erg grappig.

Insta-bonus: Bon Appetit deelt elke week de lekkerste recepten, die vaak erg simpel en lekker zijn.

Asos (@asos)

Kledingmerk Asos is een gevestigde naam. Een sterk punt van het bedrijf is hoe goed ze inspelen op trends en dit ook doorvertalen naar hun social kanalen. Recent zag je in hun stories vooral modetrends die inspelen op de huidige eighties revival. Dit doen ze vaak op een behoorlijk brutale manier, iets dat je niet vaak terugziet bij merken van deze omvang.

De stories van Asos blinken verder uit in eenvoud. De constante is weinig tekst, een helder thema en een mooie overgang tussen de onderdelen. De makers weten keer op keer de ‘sweet spot’ te raken en verenigen telkens wat er speelt in de mode en maatschappij. De look & feel van deze stories ligt telkens perfect op de grens tussen wat hip is en wat hip gaat worden. Je zal toch echt moeten gaan kijken om te begrijpen wat we daarmee bedoelen!    

Insta-bonus: Zo ongeveer alles wat je ziet in de stories is te koop!

NASA (@nasa)

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA houdt zich – uiteraard – bezig met ruimtevaart. Wat minder mensen weten is dat NASA ook een andere rol in haar missie heeft staan: educatie. Op haar tijdlijn staat bij elke foto daarom een flinke lap uitleg en in de Stories geeft de organisatie nog meer achtergrondinformatie. De wetenschap achter de missies wordt simpel uitgelegd en liefhebbers kunnen kennismaken met de achterkant van de organisatie en de mensen die aan missies werken.

Toen een mooie foto geplaatst werd die afkomstig was van de sonde Cassini, werd in stories meer verteld over de sonde en de reis die deze al had afgelegd. Ze bespraken alles aan Cassini uitgebreid, van de kleinste camera aan boord tot het brandstofgebruik en de exacte banen die de sonde beschreef. Toen dit ruimtevaartuig na een reis van 40 jaar bewust gecrasht werd op Jupiter, kon je ook hiervan elke stap volgen via de stories van NASA. Een unieke gebeurtenis, op een unieke manier gebracht!

Insta-bonus: Je leert veel zonder echt moeite te hoeven doen.

Pablo Rochat (@pablo.rochat)

Als er zoiets bestaat als een autoriteit op het gebied van Stories, dan zal Pablo Rochat waarschijnlijk het dichtst in de buurt komen. Deze man opereert in een geheel eigen niche en maakte al originele Stories voor allerlei accounts met miljoenen volgers zoals @nfl en @fuckjerry.

Wat kun je van Rochat zoal verwachten? Wel, veel varianten op bekende spelletjes! Zo maakte hij een versie van Tetris waarbij je laatste zet alles verpest. Of een soort Mario Kart waarbij je bananen schiet naar mensen, waarop zij in de volgende slide uitglijden. Of een story waarbij gevraagd wordt om met je neus op het scherm te tikken, waarna een olifantenkont in beeld komt die een luide scheet laat. Ja, daar zijn we ingetrapt…

Insta-bonus: De ideeën van Pablo geven je een inkijk in hoe je echt creatief kunt zijn in Stories. Hoe hij speelt met de beperkte interactiviteit van het medium is geniaal.